Cztery kategorie i cztery różne pozycje wymagające użycia danej litery w słowie, 15 sekund na odpowiedź. Jak wiele słów pasujących do wzorca wymyślisz przed przeciwnikami? ``Podaj Hasło`` to genialna gra imprezowa, która mimo niewielkiej ceny potrafi dostarczyć ogromną dawkę emocji.
Całkiem niedawno opisywałam Wam „Tik Tak Bum”, czyli grę słowną, w której należy wymyślać hasła pod presją losowo odliczanego czasu. Najnowsza gra Granny czerpie sporo z tej produkcji, ale na szczęście nie jest jej wiernym klonem (w końcu po co ktoś miałby tworzyć identyczny tytuł?). Mało tego, pod pewnymi względami okazuje się nawet lepsza!
Podaj Hasło – Co w pudełku?
Wielkość pudełka odpowiada innym grom z serii „Z Pazurem”
Pierwszy rzut oka na zielonkawe karty z cyframi przypominającymi stylistyką monochromatyczne wyświetlacze CRT może budzić skojarzenia z „Decrypto”, ale nic bardziej mylnego. Te gry różnią się od siebie zupełnie mechaniką i pomysłem. „Podaj Hasło” należy pochwalić przede wszystkim za nieduży format – wszystkie elementy idealnie mieszczą się w małym pudełeczku więc jest to tytuł, który zmieścicie do plecaka czy torebki i zabierzecie ze sobą do pubu czy na piknik. Poza klepsydrą odmierzającą równo 15 sekund znajdziemy tutaj 24 drewniane znaczniki w dwóch wariantach kolorystycznych, wspomniane już 16 zielonych kart pozycji oraz 56 dwustronnych kart tematów i liter.
Przy tych kartach warto na moment się zatrzymać bo pewnie najbardziej jesteście ciekawi z jakimi kategoriami się tu spotkacie. Mamy tu zarówno dość często występujące w grach słownych dziedziny ogólne takie jak jedzenie, narzędzia, miasta, ale też obejmujące pojęcia bardziej specjalistyczne pokroju: media, części ciała, kwiaty, rzeczy z drewna, przedmioty w kolorze żółtym czy choroby. Wszystkie kategorie są przyozdobione granatowymi, prostymi ilustracjami. Po drugiej stronie tych samych kart znajdziemy z kolei pojedyncze litery, zarówno spółgłoski jak i samogłoski.
Dość felernie rozwiązano natomiast sposób punktacji. Każda z drużyn otrzymuje zestaw dwustronnych kart z cyframi, które należy odpowiednio układać, by aktualizować co rundę wynik. I nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie fakt, że pominięto w kartach drugą cyfrę „8”. Żadna z drużyn nie może zatem „zapisać” wyniku 88, ponieważ nie ma w talii dwóch ósemek. Dziwne niedopatrzenie, prawda?
Podaj Hasło – zasady gry
„Podaj Hasło” jest grą drużynową zatem na wstępie należy się podzielić na dwa zespoły, które otrzymują znaczniki w swoim kolorze. Na środku stołu układa się 16 kart pozycji. Do każdego z czterech rzędów wykłada się po jednej karcie litery i jednej kategorii w sposób taki, jak widzicie na zdjęciu powyżej. Grę rozpoczyna się od razu po rozłożeniu układu. Gracze pierwszej drużyny obracają klepsydrę i starają się podać jak najwięcej haseł.
Słowa należy podawać w taki sposób, by pasowało ono do danego rzędu i tematu. Przykładowo w rzędzie „Imię męskie” widnieje litera T. Drużyna podaje hasło: „Tadeusz” i kładzie swój znacznik na karcie pozycji z cyfrą 1 w rzędzie obok litery T. Kolejne hasło jakie przychodzi im na myśl to „Artur” i ponieważ litera T w tym słowie znajduje się na trzeciej pozycji, to znacznik ląduje na karcie z cyfrą 3 w tym samym rządku. Inny gracz z drużyny kombinuje w tym czasie nad kategorią „Kraje”, gdzie znajduje się litera B i podaje „Białoruś” kładąc znacznik na cyfrze 1. Nie może nic wymyślić z literą B na drugiej i trzeciej pozycji, ale ma jeszcze możliwość podania kraju, gdzie B będzie znajdowało się na dalszej pozycji niż trzecia (karta z plusem) więc podaje „Azerbejdżan”.
Gdy piasek w klepsydrze się przesypie, do tego samego układu hasła podaje drużyna przeciwna. Ma ona o tyle trudniej, że nie może już położyć znaczników na kartach, na których leży już sześcian rywali. Rozgrywka kontynuowana jest na zmianę do momentu kiedy na wszystkich kartach znajdą się znaczniki lub kiedy w następujących po sobie turach żadna z drużyn nie wymyśli hasła. Wtedy przechodzi się do podliczania punktów, czyli zsumowania gwiazdek z kart, na których leżą znaczniki drużyny. Drugą rundę ze zmienionymi kartami kategorii i liter rozpoczyna drużyna, która poprzednio zdobyła mniej punktów. Cała gra kończy się po 4 rundach.
Podaj Hasło – wrażenia z gry
Pamiętacie, gdy pisałam, że w „Tik Tak Bum” trudno jest wymyślić pod presją czasu hasło na dany zlepek liter i przez to gra stanowi prawdziwe wyzwanie? No to wyobraźcie sobie, że w „Podaj Hasło” jest jeszcze trudniej, ponieważ musimy dodatkowo wpaść na pomysł pasujący do danej kategorii. I o ile te najbardziej oczywiste skojarzenia związane z pozycją numer 1, czyli po prostu hasłami na daną literę jeszcze jako tako wchodzą do głowy, tak te najbardziej punktowane, czyli z literą na drugiej i trzeciej pozycji dają niesamowicie w kość. 15 sekund to przecież tak niewiele czasu!
Oczywiście ta trudność jest tutaj najbardziej pociągająca! Przecież to właśnie te gry, które stanowią wyzwanie zapewniają też najwięcej emocji i satysfakcji. W „Podaj Hasło” bardzo fajnie też odczuwa się rywalizację i zacieśnia więzi z drużyną. Ktoś może być świetny z kategorii związanych z popkulturą, ktoś inny ma w małym palcu geografię. Najciekawiej robi się w momencie, gdy zostają już tylko same hardkorowe pola i całej drużynie paruje mózg od kombinowania. By urozmaicić sobie grę można też pokusić się o wymienieni ostatniej kolumny na karty ze znakiem zero, oznaczające słowa, które w ogóle nie zawierają danej litery (wcale nie jest to takie proste, jak się wydaje!).
Jak w każdej grze słownej, tak i tutaj mogą się trafić gracze, którzy będą starali się naginać zasady, wymyślając hasła, które tylko w ich pojęciu pasują do kategorii. Czy zaliczylibyście koleżance słowo szczotka, w kategorii „kolor żółty” tylko dlatego, że posiada ona przedmiot w domu w takim kolorze? No właśnie. To jest kwestia dyskusyjna. Na szczęście twórca „Podaj Hasło” pomyślał i o takich sytuacjach. Kiedy drużyna przeciwna poda słowo, które naszym zdaniem nie pasuje, możemy przesunąć ich znacznik na pole znaku zapytania i przedyskutować ten temat po upływie czasu, na spokojnie. Dzięki temu nie wcinamy się w turę rywali i rundy przebiegają sprawiedliwie.
Niech o tym, jak bardzo przypadła nam do gustu ta gra świadczy fakt, że już od pierwszej rozgrywki wydłużyliśmy sobie czas gry. Nie gramy do czwartej rundy tylko kilkukrotnie dłużej, aż pierwsza drużyna zaliczy 100 punktów :-). A najmilsza niespodzianka na koniec – „Podaj Hasło” kosztuje tylko 39 zł! W internetowych sklepach znalazłam ją nawet za 25 zł. W tej cenie chyba nie znajdziecie lepszej gry słownej!
Podaj Hasło - Ocena końcowa
-
8/10
-
10/10
-
9/10
-
9/10
-
10/10
Podaj Hasło - Podsumowanie
Jedna z najtańszych, a zarazem najbardziej wymagających i dających dużo radości gier słownych o potencjale imprezowym. Zdecydowanie warto ją mieć w swojej kolekcji!
Gra powinna Ci się spodobać jeżeli:
- lubisz gry wymagające elokwencji
- lubisz gry drużynowe
- cenisz regrywalność
- szukasz pozycji zarówno na imprezę jak i do spędzania czasu z rodziną
Gra może Ci się nie spodobać jeżeli:
- nie lubisz grać pod presją czasu
- nie przepadasz za wymyślaniem słów
- szukasz czegoś bardziej zabawnego niż dającego satysfakcję
User Review
( vote)Za udostępnienie gry do recenzji dziękujemy wydawnictwu Granna
Sprawdź inne gry wydawnictwa Granna:
Cukierki | CV | Sherlock | HMS Dolores | Skull | Winnica | Imionki | Frogi | Niezłe Ziółka