Już w lutym do sklepów trafi ``Gra pozorów`` - imprezowa gra oparta na psychologicznym efekcie Stroopa. W marcu pojawią się kooperacyjne ``Wszystko albo nic``, słowna karcianka dla dorosłych ``Nigdy w życiu!``, a także kooperacyjna pozycja dla dzieci doceniona już za granicą ``Lisek Urwisek``.
Po bardzo dobrej końcówce roku, w której „Nasza Księgarnia” wypuściła ciepło przyjętą „Choinkę”, „Wyspę Szamana” i „Totem”, kolejne miesiące także mają szansę przynieść wiele ciekawych gier. Przedstawiamy te, które zobaczycie w sklepach najwcześniej.
Gra Pozorów
Efekt Stroopa to inaczej demonstracja czasu reakcji na zadanie. Gdy kolor tekstu i sam tekst nie jest zgodny (np. słowo „czerwony” jest wydrukowane zieloną czcionką) to określenie koloru czcionki przebiega wolniej, niż gdyby słowo określające kolor dopasowano też pod kątem barwy do czcionki. Na tym efekcie opiera się właśnie „Gra pozorów”.
Gracze będą starali się jak najszybciej zagrywać z ręki karty do położonej na szczycie stosu na stole. Na kartach znajdywać się będą jedynie słowa określające kolor (np. żółte, zielone), rozmiar (małe, wielkie) oraz grubość czcionki (grube, cienkie).
Jak widzicie gra nie przedstawia się oszałamiająco pod kątem wizualnym, ale może stanowić niezłe wyzwanie, dlatego na imprezach powinna się sprawdzić.
- autor gry: Jonathan Chaffer
- wiek: 8-108 lat,
- liczba graczy: 2-4
- cena: 39,90 zł
Lisek Urwisek
Lisek Urwisek zakradł się do wiejskiej chatki i zabrał ciasto. Gracze wcielają się w role detektywów. Wykorzystując wskazówki zdobyte podczas rozgrywki, wspólnie starają się odnaleźć liska urwiska, zanim ukryje się w norce. Gra została uznana najlepszą grą dziecięcą we Francji w 2018 roku. Zdobyła także inne nagrody w USA w 2017 roku.
„Lisek Urwisek” ma bardzo fajny gadżet, który ułatwia sprawdzanie cech poszukiwanego lisa – po włożeniu do plastikowej obudowy jednej karty reprezentującej złodzieja, w trakcie gry będzie można włożyć do niej także żeton cechy (np. kapelusz czy fajkę). Żetony te mają dziurkę wyciętą w specjalnych miejscach – jeżeli wskaże ona kolor zielony, to znaczy, że cecha pasuje do ukrytej karty, jeżeli czerwony, to znaczy, że złodziej tego atrybutu nie posiada.
- autorzy gry: Shanon Lyon, Marisa Pena
- wiek: 5-105 lat
- liczba graczy: 2-4
- cena: 74,90
Niezłe ciacho
W marcu do sklepów wpadnie „Niezłe ciacho”. Jest to imprezowa karcianka pełna pysznych słodkości z mechaniką blefu, dedukcji i zbierania zestawów. Must have dla fanów pączków! W grze gracze będą odwiedzać cukiernie, by pozyskać ciacha. Jeśli dwóch lub więcej graczy pójdzie do tej samej cukierni, nikt nie zdobędzie słodkości. Przypomina mi to trochę mechanikę z „Kamienie w kieszenie”, ale dzięki możliwościom negocjacji i zdolności kart, powinno być zdecydowanie bardziej ciekawie.
W polskiej edycji znajdziemy nowe karty – pączek zombie i bekon. W 2017 roku „Niezłe ciacho” otrzymało kilka nominacji w USA na najlepszą grę imprezową.
- autor gry: Zachary Eagle
- wiek: 8-108 lat
- liczba graczy: 2-6
- cena: 49,90
Nigdy w życiu!
Czy przyznałbyś się policjantowi, że zabiłeś nudę? Czy mógłbyś podkładać głos do filmu erotycznego? Czy poprosiłbyś osoby, z którymi dawno nie rozmawiałeś o opuszczenie Twojego profilu na Facebooku? Waszym zadaniem jest udzielanie odpowiedzi na pytania, czy bylibyście w stanie zrobić rzeczy podane na kartach. To jednak nie wszystko – musicie również obstawiać, ilu z graczy byłoby w stanie zrobić te rzeczy! Za swoje odpowiedzi zdobywacie punkty.
Innymi słowy – kolejna wariacja na temat „Ego”. Czy zaskoczy nas czymś oryginalnym? Miejmy nadzieję.
- autor gry: Pavel Atamanchuk
- wiek: 18-118 lat
- liczba graczy: 2-6
- cena: 49,90
Wszystko albo nic
Gra kooperacyjna, w której macie wspólny cel. Jeśli go zrealizujecie, odniesiecie wspólne zwycięstwo. W innym przypadku wspólnie przegracie. Podczas gry będziecie wykładać na stół karty o odpowiednich wartościach i kolorach. Celem ich wykładania jest spełnienie warunków opisanych na kartach zadań. Zadania wydają się proste, ale wcale nie będzie łatwo je wykonać. Podczas gry obowiązuje zakaz komunikowania się na temat kolorów i wartości posiadanych przez Was kart!
Hmm… Brzmi jak bardziej rozbudowana wersja genialnego „The Mind”. Z ciekawością sprawdzimy.
- autor gry: Ken Gruhl
- wiek: 8-108 lat
- liczba graczy: 2-4
- cena: 49,90