``Narabi`` to maleńka gra kooperacyjna z unikalnym systemem rewersów - te zmieniają się co rundę, dzięki dołączonym do zestawu koszulkom! Jeżeli lubicie takie gry jak ``The Mind`` lub ``Wszystko albo nic`` to nowość od FoxGames także powinna się Wam spodobać.
W języku japońskim „narabi” znaczy „ustaw się w linii”. To jedna z niewielu gier, które już w tytule wyjaśniają główną mechanikę! W tytule Daniela Fehra gracze razem starają się tak ułożyć białe i czarne kamienie, by znajdowały się w kolejności numerycznej. Trudność polega na tym, że każdy z nich ma sekretny warunek, który określa jak można go przestawić. „Narabi” przypomina mi najbardziej „Wszystko albo nic” (ale tam należało spełniać za każdym razem inne cele) oraz „The Mind” ze względu na brak komunikacji i wspólne układanie kart w kolejności. Mimo to, doświadczenia z tym tytułem są jednak inne i raczej nie powiedziałabym, że lepsze.
Narabi – co w pudełku?
W „Narabi” używamy tylko 15 kart, ale w zestawie znajdziemy ich 30. Dlaczego? Otóż połowa z nich stanowi awers, a połowa rewers. Przed grą musimy je najpierw ze sobą złożyć, wykorzystując dołączone 15 koszulek. Na awersie znajdziemy białe lub czarne kamienie, ponumerowane od zera do dziewięciu. Jest też kilka kamieni pustych. Na rewersie z kolei znajdziemy tekstowe opisy warunków.
Przy każdej rozgrywce możemy zamienić ze sobą losowo przód i tył karty, dzięki czemu stworzymy unikalny zestaw. To naprawdę fajny pomysł. Nie przejmujcie się tym, że wykładanie i wkładanie kart zajmuje nieco czasu – nawet przy minimalnej liczbie graczy można podzielić się tym zadaniem i w 2-3 minuty przygotować talię. Przy większej liczbie kart byłoby to żmudne rozwiązanie, ale przy piętnastu jest akurat.
Poza tym w pudełku znajdziemy jeszcze jedną kartę punktacji wraz z czerwonym znacznikiem punktowania. Całą oprawa jest surowa, jak przystało na motyw orientalny, ale zgrabna i czytelna.
Narabi – zasady gry
Gdy umieścimy już karty w koszulkach, tasujemy je i rozdajemy losowo pomiędzy graczy, stroną z kamieniami do góry. Każdy kładzie kamienie przed sobą, ale w taki sposób, by były one widoczne dla każdego i by formowały coś na kształt okręgu. Na środek wykładamy kartę punktacji i znacznik ustawiamy na polu zero. Każdy z graczy może podejrzeć warunki na odwrocie swoich kart, ale nie może o nich mówić.
Ponieważ gramy wspólnie, celem całego zespołu jest ułożenie kamieni w kolejności numerycznej (zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara lub odwrotnie), wykonując przy tym jak najmniej ruchów.
Począwszy od gracza z kamieniem „0” w swojej turze gracz musi dokonać zamiany jednego ze swoich kamieni, na kamień innego z graczy. Może jednak wykonać tylko taki ruch, który będzie zgodny z warunkiem np. „zamień ten kamień z kamieniem o parzystym numerze”. Podczas gry można omawiać strategię i zadawać pytania w stylu „Czy możesz zamieni te dwa kamienie?” ale nigdy nie wolno ujawniać warunków opisanych na kamieniach. Po każdym ruchu znacznik punktacji przesuwany jest oczko dalej.
Jeżeli w którymkolwiek momencie, gracz nie będzie w stanie wykonać zamiany lub kiedy nie uda się ułożyć kamieni w ciągu 24 tur – wszyscy przegrywają. Jeżeli uda nam się to zrobić przed upływem wskazanego czasu, naszym wynikiem jest numer ostatniej tury, w której wykonaliśmy ruch. W zasadach opcjonalnych w grze nie wolno ze sobą rozmawiać, a także zamieniać kamienia otrzymanego chwilę wcześniej.
Narabi – wrażenia z gry
Zacznijmy od tego, że to nie jest prosta gra. Przy pierwszej rozgrywce być może będzie się Wam nawet wydawało, że jest niemożliwa do wygrania. I tu pewnie spodziewacie się opisu w stylu „… ale z czasem będzie coraz łatwiej”. „Narabi” tak nie działa. Wasze doświadczenie w grze może w niewielkim stopniu przełożyć się na sukces, natomiast głównym czynnikiem decydującym o tym, czy wygracie w 10 czy 20 ruchach, jest układ początkowy, czyli to, w jaki sposób ułożą się na początku karty.
Ale nawet jeżeli będziecie mieć ogromnego farta i do wygranej zabraknie Wam od początku jedynie dwóch czy trzech ruchów, to z uwagi na warunki na owych kartach może się okazać (i uwierzcie mi – najczęściej tak jest), że będziecie musieli sobie mocno namieszać w układzie. Nam nigdy nie udało się skończyć poniżej 14 ruchów. Łatwiej jest w maksymalnym składzie, ponieważ mamy jedną kartę mniej przed sobą, ale i tak nie ma tu nigdy miejsca na swobodę ruchów.
„Narabi” należy traktować jak puzzle, rodzaj kooperacyjnej układanki, której zasady są sztywne, a rozgrywka ograniczona czasowo. Bez wzajemnego komunikowania się, czyli na zaawansowanych zasadach jest jak na nasz gust zbyt ekstremalnie i zbyt nudno. Zdecydowanie lepiej ze sobą jawnie współpracować, rzecz jasna trzymając się odgórnej reguły związanej z zakazem ujawniania warunku.
Nie każdemu rozgrywka może podejść do gustu. Czasem warunki ułożą się tak, że będziecie przez całe kółko przerzucać się jedną kartą. Jestem w stanie wyobrazić tu sobie znudzone miny niektórych osób ;-). Ale nam ta losowość nie przeszkadzała. Traktowaliśmy ją jak wyzwanie i bawiliśmy się próbując pobić własne rekordy. W naszych oczach „Narabi” stanowi fajną rozgrzewkę umysłową. Rozgrywka faktycznie nie zajmuje więcej czasu niż 15 minut, a do tego forma jest kompaktowa i bez trudu można zabrać ją ze sobą w podróż.
Uczciwie przyznam jednak, że nie jest to gra, która pochłania bez reszty jak wspomniany już „The Mind”, w którego mogliśmy grać non stop przez kilka godzin. Jedna, maks dwie partyjki zdecydowanie wystarczają, by się „Narabi” nasycić na pewien czas. Najpewniej jest to efekt braku głębszych emocji panujących nad stołem i demotywacji związanej z pogarszającym się z każdym ruchem wynikiem (na co gracz niestety ma niewielki wpływ).
Narabi - Ocena końcowa
-
9/10
-
7/10
-
5/10
-
7/10
-
8/10
Narabi - Podsumowanie
Łatwa do wytłumaczenia gra kooperacyjna z unikalnym systemem łączenia awersów i rewersów kart. „Narabi” bardziej przypomina układankę lub zagadkę ze względu na dość sztywne zasady i ograniczenia ruchu.
Gra powinna Ci się spodobać jeżeli:
- lubisz wyzwania
- szukasz gry kooperacyjnej na 15 minut
- lubisz motywy orientalne
- nie przeszkadza Ci brak swobody w wyborze ruchów
Gra może Ci się nie spodobać jeżeli:
- nie lubisz grać pod presją czasu
- nie lubisz dużej losowości
- nie lubisz ograniczonej komunikacji
User Review
( vote)Za udostępnienie gry do recenzji dziękujemy FoxGames