Tytułowi Żercy to kapłani starożytnych bogów, którzy w subtelny sposób usiłują manipulować rzeczywistością, by wspomóc plemiennych wodzów. Projekt, który początkowo miał być próbą stworzenia pełnego wizerunku panteonu bogów słowiańskich przeistoczył się w pięknie ilustrowaną grę karcianą.
Słowiańska mitologia to temat, który nie jest często wykorzystywany w grach. Największym dziełem ocierającym się o nasze wierzenia jest oczywiście trylogia o wiedźminie, ale wśród gier bez prądu w zasadzie mamy tylko średnio udane „Stworze” i długo, długo nic. Projekt Aleksandra Jagodzińskiego dotyka tego aspektu mitologii, o którym najczęściej wiemy bardzo niewiele – nie znajdziemy w nim rusałek, utopców, czy leszych, ale bogów Drugiego Działu, władających czasem, kształtem, kierunkiem i przestrzenią – Kirów. Gracze wcielają się w kapłanów wybranego przez siebie boga: Jaruna, Rujewit, Jesza lub Kostromy. W każdej turze przechodzi się kolejno przez dziewięć faz, a mechanika skupiona jest wokół myślenia, liczenia, zapamiętywania i blefowania.
Sam projektant przyznaje, że jest ona oparta o schemat klasycznych gier karcianych pokroju brydża, ale została wzbogacona o nowatorskie elementy. Tym co na pewno wyróżnia „Żerców” jest świetna oprawa wizualna – bogowie przedstawieni są w mocno abstrakcyjny, ale spójny sposób. Pięknie prezentuje się również plansza – kołowrót czasu – oraz szklane znaczniki. Mam nadzieję, że w trakcie kampanii uda się odblokować gipsową figurkę Świętowita, która podkreśli słowiański klimat.
O grze bliżej opowiemy Wam, gdy otrzymamy już prototyp, ale jeżeli macie ochotę wesprzeć ten projekt już teraz to odsyłamy na stronę kampanii. Twórca potrzebuje jedynie 36 tys. złotych, by wydać grę, a w tym momencie udało mu się już pozyskać 9 tys. złotych. Przyznam, że i mnie mocno „Żercy” kuszą za sprawą tematyki i ilustracji i mam nadzieję, że mechanicznie również będzie to bardzo przyjemny i zgrabny tytuł.
Warto podkreślić, że w ciągu pierwszych 48h można zakupić „Żerców” w bardzo atrakcyjnej cenie 89 zł. Sugerowana cena detaliczna poza kampanią będzie wynosić 139 zł.