165 osób oddało swój głos na nominowane przez nas gry planszowe wydane w 2018 roku. Czas poznać wielkich zwycięzców...
Bardzo dziękujemy wszystkim za udział w naszym konkursie na Grę Roku 2018. Zacznijmy od kategorii szczególnej, czyli wyboru czytelników. Poza nominowanymi przez nas grami, mogliście samodzielnie wskazać jaki tytuł Waszym zdaniem zasługuje na miano Gry Roku.
Rywalizacja była naprawdę zacięta. Sumarycznie większość z Was nie podawała zaawansowanych gier, tylko produkcje lżejsze, familijne takie jak „Sagrada” czy „Azul”. Oczywiście pojawiły się też gry, z którymi my nie mieliśmy kontaktu np. „Szarlatani z Pasikurowic”. Za najciekawszy uznaliśmy jednak komentarz czytelniczki o nicku Magdamus, która tak wypowiedziała się o grze „The Mind”:
Zasady równie proste jak linia lotu shurikena rzuconego w samo serce… tarczy, a mimo to podobnie wciągająca i wyzwalająca równie wysokie poziomy adrenaliny, jak lektura ulubionego thrillera, który stanowi ożywiającą umysł grę intelektualną i rozwija umysł nie gorzej niż rozgrywka z ‘morderczo’ dobrym mistrzem szachów; wyostrza zmysły (a zwłaszcza ten szósty, który w czasie gry pojawia się/ wyskakuje wręcz niczym królik z kapelusza), pobudza wyobraźnię lepiej niż medytacje mitycznych wojowników wschodu oraz jest w stanie przekonać największego niedowiarka w magiczną moc telepatii oraz nadaje sens reinkarnacji.
Za tą opinię Magdamus otrzyma od nas pakiet czterech gier: Władca Pierścieni: Wyprawa do Mordoru, Złodzieje!, Kosmiczni Piraci i Owce na manowce.
Przy okazji postanowiliśmy udostępnić Wasze cytaty o wszystkich nagrodzonych grach, w ramach podziękowania za nadesłane opinie.
Gra Roku Czytelników Damy Gier – Detektyw (Portal Games)
Zliczyliśmy wszystkie Wasze komentarze – wiele pozycji otrzymało tylko pojedynczy głos, część błędnie odnosiła się do gier wydanych przed 2018 rokiem. Wśród prawidłowych zgłoszeń okazało się, że w ścisłej czołówce rywalizowały ze sobą głównie trzy gry – „Detektyw” (22), „Sagrada”(19) i „Nemesis” (13). Większość zadecydowała zatem, że to właśnie produkcja Ignacego Trzewiczka zasługuje na miano Gry Roku. I my nie potrafimy się z tym stwierdzeniem nie zgodzić :-)
Nóż w plecy – „Rising Sun” (Portal Games)
Za najlepszą grę z negatywną interakcją 2018 roku 40% czytelników uznało orientalny area control z fenomenalnymi figurkami i mechaniką z motywem zdrady.
Przed wyruszeniem w drogę należy zebrać drużynę – „Detektyw” (Portal Games)
Za najlepszą grę kooperacyjną 2018 roku 29,1% czytelników uznało „Detektywa”. Tylko ośmioma procentami pokonał on „Kroniki Zbrodni”. Obie gry uważamy za świetne i dopracowane produkcje, które wyjątkowo dobrze sprawdzają się w gronie znajomych.
Zagraj to jeszcze raz, sam – „Sagrada” (FoxGames)
Za najlepszą grę z trybem solo 2018 roku zdecydowana większość głosujących, 35%, uznała „Sagradę”, przepiękną, kościaną grę logiczną, która szturmem podbiła rynek. Tryb dla pojedynczego gracza stanowi duże wyzwanie, ale jednocześnie jest bardzo szybki. My też bardzo lubimy ten tytuł i nie zdziwiliśmy się, że tak mocno odstawił on nominowaną konkurencję.
Uczta dla oczu – „Azul” (Lacerta)
Za najpiękniej wydaną grę 2018 roku niemal połowa z Was (47,9%) uznała „Azula”. Ceramiczne kafelki inspirowane portugalskimi azujelos podbiły i nasze serca. Biorąc je do ręki ma się poczucie obcowania z prawdziwą sztuką!
Tego jeszcze nie grali! – „Detektyw” (Portal Games)
Za najbardziej oryginalną grę 2018 roku 35,8% głosujących uznało „Detektywa”. Znów – trudno nam się temu dziwić. My sami uważamy, że ten tytuł wspaniale pokazuje nowy kierunek ewolucji w planszówkach, który burzy czwartą ścianę i zapewnia niespotykane dotąd wrażenia.
Easy to play, hard to master – „Decrypto” (2 Pionki)
Za najlepszą grę stanowiącą wyzwanie mimo prostych reguł 2018 roku 32,1% głosujących uznała „Decrypto”. Drużynowe łamanie szyfrów i wymyślanie niebanalnych skojarzeń to gra, która daje olbrzymią satysfakcję, gdy już odpowiednio załapie się całą mechanikę. Wygrana wcale nie przychodzi tutaj łatwo. PS. My też zdecydowanie wolimy ją od „Tajniaków” :-).
Głębokie zanurzenie – „Nemesis” (Awaken Realms)
Za najbardziej immersyjną grę 2018 roku 35,8% głosujących uznało „Nemesis”, które podbiło Kickstartera. Kooperacyjna gra z Obcymi w tle wygrała dosłownie o włos z… „Detektywem”. Szalę zwycięstwa przeważyły 2 głosy :-). My wciąż czekamy na wysyłkę polskiej edycji i na pewno opowiemy Wam o tym tytule bliżej w kolejnych miesiącach.
Dziecin(NIE) proste – „Magic Maze: Weź i czmychaj” (Lacerta)
Za najbardziej zbalansowaną grę dziecięcą/familijną 2018 roku 33,3% głosujących uznało „Magic Maze”. Ta nietuzinkowa gra kooperacyjna, w której przedzieramy się przez labirynty wywołuje salwy śmiechu, głównie przez to, że nie wolno się przy niej odzywać.