Ta legenda zawsze mnie przerażała - wygłodniałe myszy wynurzające się z jeziora, zapędzające króla do wieży, przegryzające się przez mury i wymierzające sprawiedliwą karę. Brrr... Na szczęście w grze planszowej zupełnie nie czuć tego posępnego klimatu, za sprawą kolorowej oprawy wizualnej i mechaniki wymagającej główkowania.
O ile ostatnia nowość z serii „Legendy Polskie” – „Smok Wawelski” przeznaczona była dla najmłodszych graczy i odznaczała się dość sporą losowością, tak „Król Popiel” to już pełnoprawna gra familijna, która nagradza głównie za spryt i umiejętność logicznego myślenia, a nie za łut szczęścia.
Legendy Polskie: Król Popiel – co w pudełku?
Ostatnio bardzo często spotykam się z grami wykorzystującymi „klocki” z „Tetrisa”, czyli wariacje tetromin i pentomin i szczerze mówiąc za każdym razem bardzo przypadają mi one do gustu. W „Królu Popielu” stanowią one trzon mechaniki, dlatego jest ich tutaj aż 36. Kafelki te jak widzicie wypełnione są tym samym wzorkiem z myszami, ale najważniejsze w ich grafice są pomarańczowe półkola, które po dołożeniu do innych elementów na planszy będą łączyć się w całość i przynosić stosowne punkty.
Do dyspozycji mamy jeszcze 5 pionków myszek, które będą poruszać się po torze punktacji, pionek króla Popiela i osiem dwustronnych żetonów nagród. Plansza jest dwustronna i różni się delikatnie układem pomarańczowych kropek. Jak przystało na wydawnictwo Granna wszystkie części zestawu są świetnie wykonane, na twardej tekturze, która na pewno nie będzie się szybko ścierać.
Legendy Polskie: Król Popiel – zasady gry
Celem gry jest zdobycie jak największej liczby punktów zanim myszy przegonią króla Popiela do najwyższego okna wieży. Na początku zabawy każdy z graczy otrzymuje jeden losowy kafelek. Trzy kafelki układamy na górnych polach nad torem punktacji – tworzą one zbiór dobierania. Pionek króla umieszczamy w najniższym oknie.
W swojej kolejce gracz kładzie kafelek na planszy w taki sposób, by stykał się on przynajmniej jednym bokiem z innym kafelkiem oraz by nie zakrywał naturalnych przeszkód tzn. murów i okien. Kafelek należy tak dołożyć, by dopasować do niego jak najwięcej pomarańczowych kropek – za każdą, którą uda mu się utworzyć w wyniku swojego ruchu otrzyma po jednym punkcie.
Po dołożeniu kafelka pobiera się nowy z dowolnego pola pobierania i kolejka przechodzi na kolejną osobę. Jeżeli w swoim ruchu kafelek myszy dotknie okna na, na którym stoi Król, jego pionek od razu przenosi się na położoną wyżej okiennicę. Gracz w ramach nagrody losuje też żeton bonusu, pod którym może się kryć dodatkowy ruch, podwójna ilość punktów czy dodatkowy kafelek.
Gra kończy się wtedy, gdy Król zostaje zepchnięty przez myszy do najwyższego okna. Zwycięża osoba z najwyższą liczbą punktów.
Legendy Polskie: Król Popiel – wrażenia z gry
O ile „Smok Wawelski” przede wszystkim zachwycał maluchy, które pochłaniał nie tyle cel zabawy, co wygląd gada i możliwość karmienia go zwierzątkami, tak „Król Popiel” angażuje do zabawy także rodziców. Jest to klasyczna gra familijna dla młodszych dzieci, w której dziecko ma szansę wygrania z osobą dorosłą bez specjalnego podkładania się i dawania fory. Oczywiście wymaga pewnego skupienia, ale dzięki temu pełni też funkcję edukacyjną. Dziecko uczy się dopasowywania kształtów, planowania oraz liczenia punktów.
Mimo prostych zasad, nie jest to typowa układanka, w której bezmyślnie dokładamy kolejne elementy. Tutaj trzeba rozważyć, czy bardziej opłaci się np. dołożyć kafelek tak, by dotknął okna i liczyć na fajny bonus, czy mieć zagwarantowaną większą liczbę punktów przez dołożenie go gdzieś indziej. Istotne jest też dobieranie odpowiednich kafli, choć przy pięciu osobach może być ciężko z zaplanowaniem swojego ruchu.
„Król Popiel” nie jest też przesadnie długą grą – spokojnie można ją ograć w mniej niż 30 minut. Z uwagi na kafelki oraz dwustronną planszę na pewno jest to pozycja bardziej regrywalna od wspomnianego już „Smoka Wawelskiego”, ale warto po nią sięgnąć raczej, gdy nasze dzieci mieszczą się w dolnym pułapie wiekowym (5-6 lat) niż w przypadku dzieci chodzących już do podstawówki.
Legendy Polskie: Król Popiel - ocena końcowa
-
9/10
-
8/10
-
7/10
-
8/10
-
9/10
Legendy Polskie: Król Popiel - podsumowanie
Idealna gra dla rodzin z dziećmi w wieku przedszkolnym. Stanowi nie tylko pretekst do opowiedzenia legendy o Królu Popielu, ale też bawi prostą, lecz angażującą umysł mechaniką.
Gra powinna Ci się spodobać jeżeli:
- szukasz gry dla dzieci w wieku 5-6 lat
- szukasz gry logicznej, rozwijającej wyobraźnię przestrzenną i liczenie
Gra może Ci się nie spodobać jeżeli:
- szukasz gry dla starszych dzieci (powyżej 7 roku życia)
- szukasz pozycji stricte rozrywkowej, do pośmiania się w rodzinnym gronie
User Review
( vote)Za udostępnienie gry do recenzji dziękujemy wydawnictwu Granna